Brzdy jsou základním prvkem každého jízdního kola. Pokud dobře fungují, zajišťují bezpečnou jízdu v různých podmínkách. Moderní dvoukolky jsou vybaveny jedním z několika typů brzdových systémů, takže seřízení brzd jízdních kol se může lišit v závislosti na modelu.
Kotoučové brzdy jsou nejoblíbenější na horských kolech. Lze je nalézt i u silničních modelů, i když modely čelistí jsou zde mnohem častější. Každý typ brzd funguje trochu jiným způsobem, takže nastavení jednoho typu systému může být jednoduché, zatímco jiného může být mnohem složitější.
Seznam potřebných produktů:
- imbusový klíč
- vidlicový klíč
Nejběžnější typy brzd na jízdních kolech
Moderní dvoukolky se výrazně liší mimo jiné v závislosti na: osud. Rozdíl se týká také brzdových systémů v nich použitých. Nejběžnější brzdy na jízdních kolech jsou:
- V-brake, jedna z nejčastěji používaných u jízdních kol určených pro každodenní použití
- kotoučové brzdy (mechanické i hydraulické), které se u MTB kol používají nejčastěji. Fungují bezchybně v obtížných podmínkách
- cantilever, tedy předchůdci V-brzd
- torpédo, tj. pedálové brzdy aktivované otočením vzad
- Silniční kola Dual Pivot, tedy brzdy používané na silničních kolech, jsou velmi přesné a pevné
- Hydraulické čelisťové brzdy, které jsou velmi podobné V-brzdám, ale místo lanka mají hadičku s brzdovou kapalinou. Jsou také mnohem výkonnějším modelem
- U-brakes, tedy ráfkové brzdy, nejčastěji se vyskytující na BMX kolech
- kolečková kola, t. j. běžná u městských kol
V tomto návodu probereme seřízení nejčastěji používaných brzd, tedy V-brzd a kotoučových brzd.
Seřízení kotoučové brzdy na kole
Další oblíbené brzdy používané u jízdních kol jsou kotoučové modely. Fungují jinak než V-brzdy, které zastavují kolo tlakem na ráfek kola. Kotoučové modely brzdí kolo třením o kotouč namontovaný na náboji kola. Fungují velmi dobře v obtížnějších podmínkách a jsou těžší než V-brake.
Existují dva typy kotoučových brzd: hydraulické a mechanické. U hydraulických je brzda dotažena brzdovou kapalinou. Toto řešení je přesnější a pevnější než mechanické modely aktivované brzdovým lankem, které nereprodukuje tlak na rukojeť brzdy tak přesně jako v případě hydraulických řešení.
Seřízení hydraulických brzd na kole, stejně jako seřízení modelů s mechanickými kotouči, zahrnuje správné umístění brzdových destiček vzhledem ke kotouči a je docela snadné. Jediným potřebným nástrojem je imbusový klíč o velikosti vhodné pro montáž. Dobře seřízené brzdy při jízdě nedřou o kotouče a znehybňují vozidlo při zmáčknutí rukojeti přibližně do poloviny jejího rozsahu pohybu. Je třeba připomenout, že je také možné nastavit rukojeť hydraulické i mechanické brzdy. Počáteční bod brzdění můžete nastavit pomocí knoflíku umístěného poblíž rukojeti.
Po dokončení činností byste měli samozřejmě zkontrolovat, zda brzdy fungují správně. Pokud ano, můžete si začít užívat bezpečnou a příjemnou jízdu.