Výměna duše jízdního kola se zdá být nekomplikovanou činností. Pro specialistu, který se tímto typem oprav denně zabývá, to skutečně jistě nebude nic těžkého. Můžete to udělat i sami. Vyplatí se předem znát nejdůležitější problémy související s opravou, včetně problémů, se kterými se můžete setkat.
Než začnete pracovat, musíte nejprve zjistit, zda jsou kola vašeho kola vybavena dušemi. V současné době je mnoho modelů dvoukolek vybaveno bezdušovými pneumatikami. U těchto typů kol byste měli vyměnit nebo případně opravit plášť.
Seznam potřebných produktů:
- pneumatiková lžíce
- volitelný imbusový klíč
- nová duše nebo samovulkanizační náplast
- čerpadlo
Jak vyměnit duši kola krok za krokem?
Proražená duše kola se vám může stát při každé jízdě. Pokud se tedy chystáte na dlouhou cestu mimo domov, vezměte si s sebou náhradní duši, páku na pneumatiky a případně imbusový klíč. Výměna se skládá z několika kroků, které je třeba provést ve správném pořadí:
1. Začněte demontáží kola, kde je potřeba vyměnit duši. Před demontáží předního kola nastavte přehazovačku na střední nebo nejnižší převod. Pokud se oprava týká zadní pneumatiky, měla by být přehazovačka zařazena na nejnižší převodový stupeň. Poté je potřeba uvolnit sponu kola a naklonit klec přehazovačky, abyste je bez větších problémů sebrali. Pamatujte také, že u některých kol je nutné demontovat brzdy.
2. Nyní sundejte pneumatiku z ráfku. Chcete-li to provést, musíte se vyfouknout. Pneumatiku můžete sundat ručně, i když to není vždy snadné. K tomuto účelu nepoužívejte nože, šroubováky nebo jiné podobné předměty, protože by mohly poškodit duši nebo pneumatiku. Páčky na pneumatiky budou v tomto případě fungovat perfektně. Většina z nich je vyrobena z plastu a lze je snadno zakoupit v internetových nebo cykloprodejnách za nízkou cenu.
Pokud k odstranění pneumatiky používáte lžíci, musíte ji použít k vypáčení pneumatiky kolem ventilu. Jakmile patka pneumatiky přesahuje ráfek, měli byste pohybovat lžící po obvodu ráfku, dokud se pneumatika zcela neoddělí od ráfku.
Máte-li k dispozici dvě lžíce, vypáčte pneumatiku a zajistěte ji proti paprskům a druhou vložte do mezery zadní stranou směrem k vnější straně kola. Poté jej posuňte po obvodu ráfku a vyjměte pneumatiku.
3. Chcete-li vyměnit duši jízdního kola, jednoduše vyjměte starou. Proražený můžete opravit nebo nainstalovat nový. Před vložením duše je nejlepší ji mírně nafouknout – usnadní to její umístění do pláště. Nejprve nasaďte ventilek do otvoru v ráfku, poté vložte duši a uzavřete ji pláštěm, který je nutné vtlačit do ráfku. Při tomto posledním kroku se vyplatí pomoci si žehličkou na pneumatiky.
4. Nyní můžete nafouknout duši, dokud nedosáhnete příslušného tlaku v pneumatice a nakonec namontovat kolo na kolo.
Test účinnosti kola po výměně duše
Po montáži kola vizuálně zkontrolujte jízdní kolo, zda je plášť správně usazen na ráfku. Navíc je potřeba vyzkoušet správný chod kola – zjistit, zda je kolo správně usazeno ve vidlici a zda při jízdě „nebuší“ do stran.
Někdy je po výměně duše potřeba seřídit brzdy nebo samotný pohon kola. Občas se stane, že je potřeba brzdové lanko znovu napnout (na tento úkon se bude hodit imbus). Pokud kolo běží hladce, vyplatí se před jízdou znovu zkontrolovat tlak v pneumatikách a případně doplnit vzduch.
Po dokončení všech kontrol zbývá už jen užít si bezpečnou a příjemnou jízdu.