Pokud zaznamenáte praskliny, díry, oděrky ve struktuře pláště jízdního kola, stejně jako zářezy nebo změny tvaru, znamená to, že je čas na jeho výměnu. Chcete-li zkontrolovat, zda je výměna nutná, porovnejte přední pneumatiku se zadní.
Opotřebení pneumatik si všimnete snadněji na horském kole než na městském nebo silničním kole. Známkou toho, že může být nutné je vyměnit, jsou časté propíchnutí. To znamená, že vrstva běhounu pneumatiky je opotřebovaná. Pokud se objeví známky opotřebování pláště vašeho kola, neváhejte - kupte si nový plášť a vyměňte jej sami.
Výměna pláště jízdního kola – co budete potřebovat?
K výměně pláště jízdního kola budete kromě nového pláště potřebovat vhodné nářadí. Budete potřebovat:
- cyklistické lžíce
- klíče
Akumulátorová hustilka Energy + 18V, Li-Ion, bez baterie
540 KčVýměna pláště jízdního kola krok za krokem
Prvním krokem při výměně pláště jízdního kola je odpojení brzdy. Modely jako silniční, konzolové a V-brake lze odpojit bez použití nářadí. U kotoučové brzdy nemusíte dělat nic, ale u U-brzdy (ve tvaru podkovy) budete muset odšroubovat matici a povolit lanka.
Při přeřazování položte řetěz na nejmenší ozubené kolo kazety. Nyní otočte kolo vzhůru nohama a položte ho na sedlo a řídítka. Poté otevřete kovovou svorku - odšroubujte ji, zatímco držíte její matici. Poté ohněte klec přesmykače a jemně vytáhněte kolo nahoru. Nyní je můžete vyjmout a vyjmout řetěz z kazety.
Dalším krokem je sundání pneumatiky z ráfku. Nezapomeňte začít ventilkem – mezi ráfek a pneumatiku vložte dvě lžíce (v případě velmi odolných pneumatik můžete potřebovat tři). Odstraňte tento kus zaháknutím jedné lžíce na paprsek. Přitáhněte volnou lžičku, která se nachází mezi pneumatikou a ráfkem, směrem k sobě. Dělejte to, dokud jedna strana pneumatiky zcela nevyjde z ráfku. Vytáhněte lžíce. Pokud je na ventilu uzávěr, odšroubujte jej. V další fázi vytáhněte duši - uchopte pneumatiku rukou a poté ji stáhněte dolů (můžete si pomoci vypáčením lžičkou).
Nyní přejděte k instalaci nových pneumatik. Pokud mají šipky, které říkají Rotation nebo Drive, označují, kterým směrem se má pneumatika otáčet. Pokud takové označení není, nezáleží na tom, jak jej nosíte. Nasaďte novou pneumatiku na ráfek tak, že ji rukou přitáhnete na ráfek. Vložte ventilek duše do ráfku a nafoukněte jej, dokud nebude mírně zaoblený. Vložte duši dovnitř pneumatiky a ujistěte se, že se nezamotá, nezkroutí atd.
Rukama zatlačte pneumatiku dovnitř ráfku – začněte od ventilku a proveďte to současně na levé a pravé straně. Lžící zatlačte zbytek pláště na ráfek, poté našroubujte uzávěr na ventilek a nafoukněte duši na přibližně 1 atm. Abyste se ujistili, že pneumatika pevně sedí v ráfku, ohněte pneumatiku rukou. Poté nahustěte novou pneumatiku na správný tlak.
Další fází je ohnutí klece přehazovačky a vložení kola do rámu. Chcete-li to provést, uchopte a přidržte plastovou upínací matici prsty. Otočte kovovou částí svorky a zároveň zkontrolujte, zda ji můžete zavřít. Nakonec otočte kolo zpět na kola a zabrzděte.
Cena výměny pláště jízdního kola
Pokud je pneumatika na vašem kole opotřebovaná a chcete ji vyměnit za novou, nezapomeňte si koupit dobrý model – utratíte za něj asi 40–50 PLN. Dobrým způsobem, jak prodloužit životnost těchto prvků, je pravidelná výměna předních a zadních plášťů jízdních kol, a to přibližně každých 1000 ujetých km. To zajistí rovnoměrné opotřebení obou pneumatik a bude to také způsob, jak ušetřit peníze.
Náklady na výměnu pláště jízdního kola jsou nejméně 15 PLN, pokud chcete vyměnit duši v přední nebo zadní části kola, a v případě výměny pláště na jízdní kolo za duši - asi 20 PLN. Výměna duše na holandském kole stojí asi 50 PLN a výměna bezdušové pneumatiky na kole stojí asi 30 PLN.