Na výměnu baterie v novém autě vybaveném elektronikou je lepší najmout vyškolený personál. Amatér to možná nezvládne. To vyžaduje vhodné baterie a speciální diagnostická zařízení.
Akumulátorový klíč – co budete potřebovat?
Jiná situace je u starších typů baterií. Pak problém vyřeší nástrčný klíč vybavený nástavcem 13 mm a vidlicovým klíčem 10 mm . Vysunutý klíč vám umožní dosáhnout na základnu baterie a vyřešit problém se šroubem, který drží baterii v motorovém prostoru. Při zahájení vyšroubování baterie nejprve odpojte kostru, tedy záporný kabel. Díky tomu se určitě vyhneme náhodnému zkratování baterie. Jaký klíč si máme připravit na vývody baterie? Pokud nemáme klíč, bude se hodit vidlicový klíč 10 mm. Než však začneme odšroubovávat všechny svorky, musíme nejprve vypnout všechny napájecí přijímače v autě. Motor by měl být vypnutý a poslední rada se týká kláves. Neměly by být ponechány ve voze, protože centrální zamykání se může automaticky zamknout při odpojení baterie.
Výměna baterie krok za krokem
Dalším krokem při výměně baterie bude odpojení kladného kabelu. K odšroubování upevňovacích prvků potřebujete 13mm nástrčný klíč na baterie. Pak už jen opatrně vyjměte baterii. Baterie vyjmutá zpod kapoty je záminkou ke kontrole, zda police, na které je baterie umístěna, není zkorodovaná. Pokud je rez, použijte k čištění drátěný kartáč a poté naneste odstraňovač rzi a antikorozní prostředek, abyste předešli takovým případům v budoucnu. Výměna baterie ve voze, který je vybaven multimediálními systémy a pokročilou elektronikou, může stát trochu více času. Pak je na zvážení, zda při výměně baterie nepřipojit k vozu provizorní baterii, která zachová chod těchto systémů. To nám pomůže vyhnout se resetování ovladačů a multimediálních zařízení. Dalším krokem je instalace nové baterie. Než jej zajistíme na místě, vyplatí se vyčistit svorky, aby se odstranily stopy koroze a nečistot. Zbývá zapojit kabely – nejprve kladný a poté záporný.
Bateriové klíče v nových autech nestačí
Při řešení baterií v nových autech nemusí stačit ani ty nejlepší úmysly a nejlepší klíče na baterie. Nové modely vozů jsou vybaveny systémem řízení elektrické energie. Poté počítač rozhodne o napájení jednotlivých přijímačů. Návštěva dílny pak bude nutná, aby počítač mohl zaregistrovat novou baterii v ovladači. V opačném případě bude elektronika s baterií zacházet jako s vadným zařízením a veškerá práce přijde vniveč. Baterie, která není správně definována v systému, může dokonce poškodit elektroniku vozu.
Baterie by se měly vyměnit každých pět nebo šest let. I když samozřejmě může bez problémů fungovat o několik let déle. Elektrická kapacita baterie klesá se snižující se teplotou. Je tedy velmi pravděpodobné, že auto může stávkovat v zimním ránu, kdy je baterie vystavena nízkým teplotám. Dnešní baterie jsou bezúdržbové a nelze je plnit destilovanou nebo demineralizovanou vodou pro doplnění hladiny elektrolytu. Stav baterie si ale můžete zkontrolovat díky hledáčku, který napoví, zda je baterie nabitá a zda můžeme v blízké době očekávat problémy. Výměna baterie je až poslední možností, ale než se tak stane, můžeme zkusit auto nouzově nastartovat, tedy si „půjčit“ elektřinu z baterie v jiném autě. To se provádí pomocí kabelů. Vozidlo, ke kterému budou připojeny, by mělo mít zpočátku vypnutý motor. Nejprve připojte červený kabel kladného tlačítka v pracovním autě a druhý konec ke kladnému pólu v nefunkčním autě. Dalším krokem je připojení černého drátu k mínusu vozu v dobrém stavu a jeho druhý konec ke kovovému prvku (země) v autě s vybitou baterií. Otočíme klíčkem v zapalování fungujícího auta a poté se pokusíme nastartovat vozidlo, které čerpá energii. Když auto nastartuje, měli bychom pamatovat na odstranění kabelů v opačném pořadí, tj. nejprve odpojte kabel od země a poté ostatní kabely. Vůz by měl několik minut běžet, aby se baterie nabila. Pokud je vypneme příliš rychle, je možné, že se bude muset manévr nouzové střelby opakovat.