Olejové i bezolejové kompresory fungují na podobných principech. Rozdíly jsou viditelné, pokud jde o mazání. V případě bezolejového kompresoru se o něj nemusíme starat, jeho píst má nízký koeficient tření. Tento typ údržby je však nutný v případě olejového kompresoru.
Olejový nebo bezolejový kompresor?
Olejový kompresor je obvykle větší než jeho bezolejový protějšek. S tímto faktem je třeba počítat, zvláště když chceme převážet vybavení z místa na místo. Některé modely jsou naštěstí vybaveny kolečky, což mobilitě rozhodně pomáhá. Jejich velikost a vyšší účinnost znamenají, že olejové kompresory najdeme nejčastěji v autodílnách nebo pneuservisech, kde se používají k dofukování kol. V lakovnách nebo karosárnách se používá k napájení pneumatických zařízení. Jedná se o dostatečně výkonné zařízení, které lze bezpečně nepřetržitě používat pro profesionální práci. V jeho prospěch hovoří i to, že má nádrž přiměřenou její velikosti. Nutnost mazání pístu v případě olejového kompresoru nepatří mezi nevýhody tohoto zařízení. Díky tomu je mechanismus mnohem odolnější než u bezolejových kompresorů. Je však třeba si uvědomit, že během provozu může do stlačeného vzduchu vniknout malé množství kapaliny. To však příliš nevadí, pokud kompresorem profukujeme těžko dostupná místa nebo například čistíme části sekačky od zbytků trávy. Zařízení se bude hodit i při práci na vodovodních instalacích. Kompresor vám umožní efektivně profouknout potrubí a odstranit z nich zbývající vodu. Při svařování nebo lepení trubek je to nezbytné, protože by měly být zcela suché.
Bezolejový a olejový kompresor – rozdíly
Zatímco při pumpování kol nebude problém s malým množstvím oleje dostat se do stlačeného vzduchu, existuje řada prací, kdy je to absolutně nedoporučované. Bezolejové kompresory jsou zařízení, která se velmi často používají v lékařských ordinacích. V takových místech s vysokým standardem hygieny práce jsou situace, kdy se ve stlačeném vzduchu objevuje olej, nepřijatelné. Podobné je to s farmaceutickým a chemickým průmyslem, kde je hlavním pracovním nástrojem bezolejový kompresor. S jeho univerzálností souvisí i to, že se snadno používá, což znamená, že jej mohou volně používat i nezkušení. Vzhledem k tomu, že olejový kompresor během provozu nevypouští žádné škodlivé látky, je považován za ekologický výrobek.
I když je bezolejový kompresor méně výkonný než olejový, můžeme jej použít i k huštění pneumatik (ovšem na jízdním kole). Lze jej také použít k čištění zaprášených zařízení a lakování malých ploch. Závěry? Pokud budeme kompresor používat příležitostně, jako amatéři, pak nemá smysl investovat do vybavení pro profesionály a stačí použít kompresor bezolejový. Díky malým rozměrům jej lze snadno přemisťovat z místa na místo a jeho ovládání je intuitivní. Pokud však plánujete používat zařízení pro průmyslové práce nebo rozšířit svou dílnu, pak bude olejový kompresor jediným řešením. Mezi olejovými kompresory si můžete vybrat i zařízení s malou nádrží (asi 25 litrů) pro práci v garáži. Pro lakování auta bychom se však měli poohlédnout po zařízení vybaveném nádrží o objemu 200-300 litrů.
Olejový a bezolejový kompresor – srovnání
Zařízení s výkonem, který vám umožní provádět jednoduché práce doma i v dílně, by mělo mít parametry podobné následujícím:
Olejový kompresor:
- hmotnost 25-28 kg
- nepřetržitý provoz 60 minut
- objem nádrže 25 l
- výkon 270 l/min
- napájení 230V
- maximální tlak 8 bar
Bezolejový kompresor:
- hmotnost 10 kg
- objem nádrže 5l
- kapacita 55 l/min
- maximální tlak 8 bar
- napájení 230V
Bez ohledu na to, zda zvolíme olejový nebo bezolejový kompresor, bychom při koupi měli obdržet zařízení vybavené speciálním spirálovým kabelem a příslušnými koncovkami. Plus příslušenství jako:
- ofukovací pistole
- pistole s manometrem na huštění kol
- hroty na ventilky nebo koule jízdních kol
- rázový utahovák
- stříkací pistole