Při jízdě na kole je nejdůležitější bezpečnost. Ty poskytuje helma, chrániče a rukavice, ale v případě poruchy kola - a zejména jeho brzd - poslouží málo. Chrániče chrání před vážnými zraněními, ale brzdy mohou nehodě zcela zabránit.
Co ale dělat, když brzdy fungují velmi špatně nebo nebrzdí vůbec? Příčinou tohoto stavu může být roztřepené nebo dokonce zlomené brzdové lanko. Naštěstí je jeho výměna levná a relativně snadná. Nákup nového kabelu stojí asi 30 PLN - za tuto cenu můžete získat dobrý produkt pro univerzální ježdění. Výměnu provedete sami.
Seznam potřebných produktů:
- řezačky
- imbusový klíč
- kleště
- nové brzdové lanko
Brzdové lanko je součástí mechanické brzdy, která je nezbytná pro její aktivaci. Musí být velmi odolný, protože přenáší tlakovou sílu z brzdové páky na kolo. Při stlačení rukojeti se lanko pohne, což zase způsobí utažení brzdy. Mechanické modely jsou samozřejmě jedním z několika řešení používaných u jízdních kol – k dispozici jsou i jejich hydraulické ekvivalenty. V případě hydraulických brzd se místo lanka používá kapalina obsažená v hydraulických vedeních.
Jaké brzdy mají lanko?
Lanko je prvek, který se objevuje v několika typech brzd jízdních kol:
- buben, oblíbený u dětských kol
- konzolový, používaný především u cyklokrosových kol
- U-brzda instalovaná na silničních kolech
- mechanický kotouč
- V-brake, nejoblíbenější a celkem snadno nastavitelná, najdeme u většiny jízdních kol pro každodenní použití
Výměna brzdového lanka krok za krokem
Chcete-li vyměnit opotřebované lanko, nejprve vyhledejte válcový šroub umístěný vedle rukojeti brzdy, kam pasuje vnější plášť. Odšroubujte jej dostatečně silně, aby se uvolnil kabel. Dalším krokem je odříznutí konce kabelu a odšroubování šroubu, který jej drží pomocí klíče. Poté stiskněte rukojeť, dokud se nevytáhne celé brzdové lanko. Pokud je brnění nebo vycpávky také opotřebované a je třeba je vyměnit, je dobré to udělat hned.
Vložte celé nové brzdové lanko do pouzdra po instalaci jeho konce do kliky dveří. Po umístění tohoto prvku na správné místo můžete přistoupit k počátečnímu nastavení bloků. Měly by být 2 mm od ráfku - to je optimální vzdálenost.
Dalším krokem je napnutí kabelu a utažení upevňovacího šroubu. Při šroubování musí být neustále dobře napnutá – k tomu vám poslouží kleště. Po dotažení šroubu odřízněte přebytečné brzdové lanko řezačkami a kleštěmi dotáhněte těsnění na jeho konci.
Seřiďte brzdu a vyzkoušejte její funkci
Po výměně brzdového lanka za nové musíte vyzkoušet účinnost brzd. Vyplatí se zkontrolovat pevnost jejich upnutí na ráfcích – pokud jsou upnuté i když netlačíte na rukojeť, měli byste dotáhnout šrouby na jednom nebo obou brzdových ramenech. Často je také potřeba lanko trochu povolit vyšroubováním šroubu hlavně. Pokud je však svorka příliš slabá, musíte ji více utáhnout.
Jakmile jste si jisti, že vše funguje správně, stačí vyrazit na silnici a užít si bezpečnou a příjemnou jízdu.