Palivové čerpadlo je základním prvkem každého spalovacího vozu. Jeho úkolem je přečerpávat palivo dodávané z nádrže do vstřikovacího systému. Nefunkční nebo poškozené palivové čerpadlo by mělo být co nejdříve vyměněno za funkční.
Kolik stojí výměna palivového čerpadla? Mohu to udělat sám nebo je lepší kontaktovat mechanika? Jak dlouho trvá výměna palivového čerpadla? Odpovědi na tyto a další otázky najdete v průvodci níže.
Potřebné nástroje:
- plochý šroubovák
- Phillips šroubovák
- kombinované klíče pro odpojení pólu baterie
Proč musí být palivové čerpadlo funkční?
Správná činnost palivového čerpadla je nezbytnou podmínkou pro správnou funkci systému přívodu paliva motoru. Při nevhodných provozních parametrech (zejména při nesprávném tlaku paliva) je narušen proces výroby směsi paliva a vzduchu. V důsledku toho také narušuje činnost samotného motoru automobilu. Čerpadlo by mělo fungovat tak, aby nepřetržitě dodávalo palivo do vstřikovačů bez ohledu na provozní podmínky vozu. Nejčastěji, když tento prvek nefunguje správně, můžete pozorovat pokles výkonu se současným zvýšením zatížení motoru nebo přerušení jeho provozu bez možnosti opětovného spuštění. Mezi nejdůležitější provozní parametry palivového čerpadla patří výtlačný tlak a množství čerpaného paliva vyjádřené v l/h.
Výměna palivového čerpadla krok za krokem
Než vyměníte palivové čerpadlo, musíte ho najít. Nejčastěji se k němu dostanete po sklopení nebo demontáži sedáku zadního sedadla (nebo jedné z částí zadního sedadla). Jakmile se dostanete k čerpadlu, můžete začít s jeho demontáží a výměnou. Chcete-li to provést, postupujte podle pokynů níže.
- Odpojte baterii, abyste zabránili vznícení palivových výparů v případě jakéhokoli zkratu.
- Odstraňte kryt a odpojte konektor palivového čerpadla (elektrické napájení).
- Opatrně odpojte palivové potrubí. Vysoký tlak může způsobit rychlé vytékání paliva z trubek.
- Odblokujte čerpadlo – nejčastějším řešením je šroubovací plastový kroužek velikosti koše palivového čerpadla.
- Vyjměte koš palivového čerpadla - někdy to vyžaduje určité úsilí, protože v nádrži je plovák a sítko, které se "rády" zachytí o okraje palivové nádrže;
dejte pozor, abyste neohnuli rameno plováku. To bude mít za následek nesprávné odečty hladiny paliva v nádrži. Tento prvek netahejte, ale jemně jej vyjměte a pohybem jej oddělte. - Vlastní palivové čerpadlo je umístěno v koši vyjmutém z palivové nádrže; Abyste na něj dosáhli, musíte koš rozebrat, nejčastěji se jedná o řadu západek, ale
automobilky používají různá řešení, takže u každého modelu a roku musíte sami zkontrolovat, jak demontovat plášť. Obvykle to však není nic složitého. - Po vyjmutí čerpadla z pouzdra musíte odpojit elektrický konektor.
- Zapojte kostku do nového čerpadla a vložte celou věc do zásuvky.
- Poté umístěte čerpadlo do krytu.
- Dále umístěte čerpadlo na příslušné místo v nádrži, zavřete ochranu, nainstalujte palivové hadice (nezapomeňte na připojení hadice k příslušnému konektoru)
a zapojte napájecí kostku.
Výměna palivového čerpadla není složitý proces a vyžaduje zvláštní dovednosti. Je však důležité přesně určit, jak sejmout plášť u daného modelu auta.
Výměna palivového čerpadla svépomocí – kolik ušetříte?
Cena za výměnu palivového čerpadla není nijak zvlášť vysoká a začíná od 100 PLN. Samozřejmě, že celkové náklady na projekt jsou obvykle mnohem vyšší. Je to dáno především cenou samotného dílu, která je minimálně 500 PLN. Výměna čerpadla svépomocí má kromě úspory „práce“ ještě jednu výhodu – samotný provoz trvá relativně krátce a není složitý a nemusíte vozit auto do dílny a ztrácet tak spoustu času. Pokud vám porucha čerpadla brání nastartovat motor, vlastní výměnou tohoto prvku ušetříte i náklady na dopravu vozu k mechanikovi.