Výměna řídítek na starém kole může být nezbytná, pokud je stávající poškozeno. Řídítka jízdních kol se často vyměňují, aby se zlepšil komfort jízdy na kole.
Výběr správného řídítka závisí na preferencích uživatele a nejčastějším způsobu používání kola. Zohlednit je třeba i technické parametry, aby nový volant ladil s ostatními prvky vozidla.
Seznam potřebných nástrojů a materiálů:
- příslušný imbusový klíč
- šroubovák
- nová řídítka
Jak vyměnit řídítka na kole?
Chcete-li nainstalovat nový volant, musíte nejprve odstranit starý. Odšroubování řídítek na jízdním kole je většinou záležitostí dvou nebo čtyř šroubů, které se v případě novějších kol sundávají pomocí imbusového klíče příslušné velikosti. U starších modelů většinou stačí šroubovák.
Demontáž volantu však začíná odšroubováním na něm nainstalovaných brzdových rukojetí. To může nějakou dobu trvat, zvláště u starších vozidel. U nových jízdních kol se prvky připevněné k řídítkům obvykle instalují pomocí svorek, které lze snadno najít a odšroubovat pomocí imbusového klíče.
U modelů, které jsou o něco starší, dochází někdy k nestandardním řešením a šrouby je třeba hledat například pod vlascem uvnitř rukojeti - jsou vidět až po stisknutí brzdy.
Po odpojení všech prvků na něm odšroubujeme samotný volant.
Podobně nainstalujeme nový a provedeme kroky v opačném pořadí demontáže. Nejprve připevníme volant a poté přišroubujeme všechny potřebné prvky.
Na co si dát pozor při koupi nového volantu?
Výměna řídítek na starém kole vyžaduje zakoupení nového dílu kompatibilního s držákem a vhodně vybraného podle našich potřeb. Pokud jde o technické parametry, zejména průměr, jsou na trhu k dispozici dvě velikosti: 25,4 mm a 31,8 mm. Normy musí být dodrženy, aby se předešlo nesouladu prvků instalovaných na řídítkách, tj. představce, pák a rukojetí.
Kromě průměru je důležitá i délka řídítek, která může být od 40 do 44 cm u silničních modelů, 50-56 cm u horských kol a přes 70 cm u sjezdových kol.
Při výběru nového volantu se také vyplatí věnovat pozornost materiálu, ze kterého je vyroben. V současné době se takové prvky vyrábějí z hliníku, oceli a uhlíku. Nejčastěji se používají hliníkové díly – jsou lehké, odolné a relativně levné. Ocelová řídítka se používají u levnějších jízdních kol nebo těch, které vyžadují zvýšenou odolnost. Přestože jsou těžké, těžko upřít jejich pevnost.
Pokud chceme naše kolo „zeštíhlit“ a zároveň zajistit vysokou odolnost řídítek, měli bychom se rozhodnout pro lehký a nárazuvzdorný karbon.
Výměna řídítek na starém kole – rovné nebo ohnuté?
Kromě technických parametrů je základním kritériem pro dělení řídítek jejich tvar. Existují rovné a zakřivené modely.
Rovná řídítka oproti svému názvu nejsou dokonale rovná - pro zvýšení pevnosti mají prohnutí přibližně 5 stupňů. Tyto modely jsou obvykle lehčí a odolnější než ohnuté.
Ohnutá řídítka se používají na silničních kolech (známé, charakteristické "beránek"), turistických, BMX, sjezdových a městských kolech ("vlaštovka"). Jejich tvar závisí na účelu jízdního kola a je mu vhodně přizpůsoben.
Při výměně řídítek bychom měli zachovat tvar kompatibilní s předpokládaným použitím jízdního kola, ale zároveň brát ohled na naše pohodlí.